Väpnat våld (PDV) i Skolan
Utbildningen Väpnat våld/pågående dödligt våld (PDV) i Skolan genomförs av feelsecure på skolor runt om i Sverige i samband med skolornas utvecklingsarbete av arbetsmiljöområde: Säkerhet. Utbildningsform är föreläsning och praktiska övningar.
Utbildningen genomförs i tre steg och riktar sig till skolans ledning, lärare och övrig skolpersonal.
I samband med utbildningens genomförande ingår också att upprätta en handlingsplan som utgår från utbildningen, Skolverkets föreskrifter samt från den aktuella skolans förutsättningar. Utbildningen genomförs rikstäckande och har fått mycket god respons från såväl ledning som lärare/personal.
Målgrupp
Utbildningen riktar sig till skolledning, lärare och övrig personal inom skolan.
Syfte
Det övergripande syftet med utbildningen är att deltagarna ska få ökade kunskaper i ämnet väpnat våld i skolan med en ökad mental förberedelse för att kunna öka möjligheterna att fatta viktiga beslut under stark stress och tidspress. Utbildningens syfte är också att ge personalen ett stöd i att kunna agera utifrån handlingsplan samt ge grundläggande kunskaper i krishantering/krisstöd utifrån vad som kan göras innan-, under- och tiden efter en incident.
Innehåll - utbildning i tre steg
Steg I riktar sig till ledningen och innehåller en presentation av ämnet, information om kommande föreläsning (steg II) samt information om praktiska moment (steg III).Vi går igenom följande områden:
• Ledningens agerande vid väpnat våld i skola
• Fallbeskrivningar av tidigare händelser
• Gärningsmannaprofilering
• Modus/tillvägagångssätt
• Vad kan skolan göra för att fånga upp elever med riskbeteenden?
• Information om evidensbaserad riskbedömning för våld
• Checklista över riskbeteenden och personliga kännetecken
• Rutiner – förebyggande samt vid incidenter
• Akutsjukvård
• Krishantering:Psykosociala stödets ABC – förberedelse, psykologisk första hjälp och tidigt ingripande som ger stöd. Krishantering elever och deras anhöriga – praktiska råd och vägledning. Krishantering personal på skolan – praktiska råd och vägledning.
Steg II riktar sig till samtlig skolpersonal och innehåller föreläsning inom följande områden:
• Fallbeskrivningar av tidigare händelser
• Gärningsmannaprofilering
• Modus/tillvägagångssätt
• Händelseförlopp före, under och efter
• Vad kan skolan göra för att fånga upp elever med riskbeteenden?
• Information om evidensbaserad riskbedömning för våld
• Checklista över riskbeteenden och personliga kännetecken
• Akutsjukvård
• Krishantering: Psykosociala stödets ABC – förberedelse, psykologisk första hjälp och tidigt ingripande som ger stöd. Krishantering elever och deras anhöriga – praktiska råd och vägledning Krishantering personal på skolan – praktiska råd och vägledning.
Steg III riktar sig till samtlig skolpersonal och innehåller föreläsning och praktiska övningar. Föreläsningen är inom följande områden:
• Mental förberedelse
• Gemensam målbildsträning
• Handlingsplan
• Akutsjukvård
Föreläsningen fokuserar på den mentala inställningen och mental förberedelse vid en incident. Det presenteras också en handlingsplan med olika steg för hur man kan agera under själva händelseförloppet.
Praktiska övningar:
• Barrikadering- inrymning
• Miljöträning
• Scenarioträning
• Akutsjukvård-effektivt stoppande av livshotande blödning
Deltagarna får prova på att barrikadera sig med den utrustning som faktiskt finns tillgänglig i klassrummen och även inventera vad som kan användas som tillhyggen vid ett tänkt scenario. Allt för att komma verkligheten så nära som möjligt.
Därefter följer akutsjukvård med fokusering på att effektivt stoppa livshotande blödningar.
Avslutningsvis spelas ett kortare, och för deltagarna oförberett, scenario upp där några deltagare får möjlighet att praktisera det som behandlats under utbildningen samtidigt som resterande deltagare är observatörer. Denna avslutning blir ett lärotillfälle för samtliga deltagare.
Längd
Steg I: 2h.
Steg II: 1,5h.
Steg III: 1,5h.
Steg III genomförs vid behov vid flera tillfällen för att inkludera samtlig skolpersonal.